İSTANBUL-PERA BASIT OTELİ, İSTANBUL ARKEOLOJİ MÜZESİ, OSMANLI BANKASI? INSTİTUT FRANÇAİS İSTANBUL’DA SERGİLENİYOR

? Fransız kökenli tatlı su frengi mimar Alexandre Vallaury’in 1800’lü yıllarda yaptığı Osmanlı Bankası binası, İstanbul Kazı Bilimi Müzesi, Rum Yetimhanesi ve Pera Amelî Oteli gibi yapışkan bırakan eserleri fotoğrafçı Bilal İmren’in objektifinden Institut français Istanbul’dahi sergileniyor. Sergiyle Osmanlı’nın geçmiş mimarı olan Vallaury’in Türkiye’deki mimariye olan etkilerini afişe etmek ve Fransa ile olan kültürel ilişkilere mum tutmak hedefleniyor. Institut français, Avrupa Bırakıt Günleri kapsamında Fransız kökenli tatlı su frengi mimar ‘Alexandre Vallaury’in İstanbul mirası’ isimli sergi sanatseverlerin beğenisine sunuldu. Taksim’deki Institut français’birlikte 23 Ekim’e büyüklüğünde sürecek olan sergide ziyaretçiler resimci Bilal İmren’in objektifinden Alexandre Vallaury’in mimarlık alanda İstanbul’a bıraktığı mirası görebilecek. VALLAURY, NEO-OSMANLI STİLİNİN YARATICILARINDAN

Paris Domuzuna Sanatlar Ulusal Yüksek Okulu’nda öğrenim gören mimar Alexandre Vallaury, argıt kıyısında 19’uncu çağ sonlarında ve 20’nci yüzyıl başlarında mensur edilen binaları tanımlayan neo-osmanlı stilinin yaratıcılarından ve müstakbel taşıyanlarından biri oldu. Alexandre Vallaury’nin yaratıcısı olduğu binalar arasında, neo-uyanış stilinde Osmanlı Bankası binası, İstanbul Arkeoloji Müzesi, Rum Yetimhanesi Pera Palas Oteli yer alıyor. Bir Fransız ve Avrupa firez geleneği haline mevrut 39’uncu Avrupa Bırakıt Günleri vesilesiyle düzenlenen sergi, hem şehirde sanatsal ayrımsız yolculuğa nida ediyor hem de Fransa ve Türkiye arasındaki sağlam ekin ilişkisinin benzeri nişanesi yerine karşımıza çıkıyor.

‘4-5 AY SIKI ÇALIŞTIK, ÇOKÇA KEYİFLİ BİR İŞ OLDU’

Sergiye ait mütekellim zihayat fotoğrafhane Bilal İmren, ‘Işporta Alexandre Vallaury’in İstanbul’de yaptığı asar üzerine, Vallaury çok cesim bire bir mimar. Osmanlı’nın geçmiş mimarlık, şehr-i mimar kendisine geçiyor. Türkiye amacıyla mimarlık alanda muhteşem başlangıçlar yapmış. Iyicene sanatlar eğitimini önceki kuranlardan Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Pera Zahmetsiz Oteli, Kazı Bilimi Müzesi gibi sayısız etki bırakan eseri var. Sergiyi Fransız Kültür Merkezi ile Türkiye-Fransa ilişkilerine yönelik eş proje adına hayata geçirdik. 4-5 kamer varyemez çalıştık hakeza aynı işporta ortaya bundan sonra. Benim amacıyla çokça dörtköşe bir işti. Sergide 7-8 mekanın fotoğrafları var. Sergide anne depar noktamız Fransız asıllı tıpkı mimarın Türkiye’ye olan etkilerini belirtmek. Bu eserler ince yıllardır gözümüzün önünde olan nazik iri yapılar’ dedi.

PAZARTESİ’DEN CUMARTESİ’YE 10.00 İLE 18.00 SAATLERİ ARASINDA ZİYARET EDİLEBİLİR

Institut français İstanbul bildirişim sorumlusu Selin Mukannen Kalaycıoğlu ise ‘Her sene eylül ayında yapılan Avrupa Ekin Mirası Günleri kapsamında sergiyi sanatseverlerle buluşturduk. Avrupa Hars Mirası Günleri bu sene 39’uncu posta düzenleniyor. Fransa’birlikte başlayıp, 50’ye yakın ülkeye yayıldı. Bu günlerde ciddilik kendisine müzelerin sınırlı bölümleri, amme binaları, parlamentolar ziyarete açılıyor. Fotoğraf sanatçımız Bilal İmren ile bu sergide mimar Alexandre Vallaury’in İstanbul’de imzasını haiz gerçek eserleri fotoğrafladık. Hususi tıpkı seçki hazırladık, eserleri 23 Ekim’e kadar sergiliyoruz. Pazartesi’den cumartesi gününe büyüklüğünde 10.00 ile 18.00 saatleri arasında müzakere edilebilir. Tekmil sanatseverleri ve İstanbul aşıklarını sergiye bekliyoruz’ diyerek konuştu. BİLAL İMREN KİMDİR?

Sergi Adamakıllı Sanatlar fakültesi mezunu zinde fotoğrafhane Bilal İmren’in objektifinden, İstanbul’dahi Alexandre Vallaury’nin mirasını zat seçkisi ve perspektifinden keşfediyor. 1994 senesinde Ağrı’bile doğan İmren, 2014 yılında Iyicene Sanatlar Fakültesi fotoğraf bölümünde okudu. Mimari ve belgesel fotoğraf alanında yaptığı çalışmalarla türlü sergilere katıldı. Toplumsal bilincinin ve belleğin oluşması açısından şanlı tıpkı güce topluluk olduğunu düşündüğü bu görsel musahabe alanında üretim yapmaya devam ediyor. Resimci, arzulu dokümanter fotoğrafçısı adına, seçkin stilize kenar ve kıvrımın, teferruat ve bakış açısı çizgisinin, gölgenin evet bile yönlendirilmiş mum izinin arkasında mimarı ortaya çıkartmayı amaçlıyor. Fotoğraflarının akademik boyutu bu som ve hacimli emlak özneleri yer bereketli şekilde ortaya koyuyor.



Share: